Wednesday, March 20, 2013

KAJIAN MENUNJUKAN KEMATIAN MENINGKAT DENGAN PENGAMBILAN SUPPLEMENT KALSIUM

Taken this from a friend of my friend. I think this is a MUST read article. Selama ni orang asyik sibuk dengan supplement tambahan (supplement tu pun dah bawa maksud tambah, dia tambah lagi dgn 'tambahan') and various type of so-called 'ubat' and 'penambah kebaikan hidup'. Kenapa kita tidak berpijak di dunia yang nyata dan percaya pada ciptaan asli Yang Maha Pencipta. "Saya bagi anak minum ni untuk dia mudah belajar", "Anak saya makan inilah yang dia jadi begitu" and all. Jaga2 sahabat, jangan sampai terkeliru. Percayalah apa yang Allah buat tu serba sempurna, tinggal kita ja yang nak guna dengan sebaiknya. Go for REAL food, HOMEMADE food. InsyaAllah, air tangan ibu di samping doa2 yang ibu titipkan melalui masakan (mesti la baca basmalah dan selawat semasa masak kan) itu yang trebaik untuk anak-anak. Wallahu 'alam. Klik sini utk artikel.



Terlalu banyak mengambil supplement atau makanan yang baik mungkin hanya akan membawa kepada keburukan yang terlalu banyak. Itu adalah kesimpulan kajian melibatkan penduduk berasaskan kohort wanita Sweden, yang melihat pengambilan kalsium dan kaitannya dengan kematian kardiovaskular.

Dalam kajian ini, kadar pengambilan kalsium yang tinggi telah dikaitkan dengan semua sebab dan kadar kematian kardiovaskular yang tinggit tetapi tidak dengan kematian akibat strok, Karl Michaëlsson, MD, PhD, profesor epidemiologi perubatan dan perunding kanan dalam pembedahan ortopedik di Universiti Uppsala di Sweden, dan rakan-rakannya melaporkan dalam artikel yang diterbitkan dalam talian pada Februari 13 di BMJ.

Kajian itu adalah yang terbaru dalam siri analisis perbalahan menghubungkan pengambilan kalsium dan kardiovaskular. Awal bulan ini, kajian yang ditaja Institut Kebangsaan Kajian Kesihatan mencadangkan bahawa pengambilan tinggi kalsium tambahan meningkat risiko untuk kematian penyakit kardiovaskular (CVD) di kalangan lelaki, tetapi tidak pada wanita.

Walau bagaimanapun, pengulas menyatakan bahawa hasil kajian mencadangkan bahawa suplemen, bukannya peringkat pengambilan, adalah masalah utama.

Kohort mamografi Sweden, yang ditubuhkan di antara tahun 1987 dan 1990, mengikuti 61433 wanita yang dilahirkan di antara tahun 1914 dan 1948 bagi median 19 tahun dan menggunakan data pendaftaran untuk menentukan hasil kajian. Sepanjang tempoh itu, terdapat 11.944 kematian daripada semua punca, 3862 adalah dari penyakit kardivaskular, tahun 1932 dari penyakit jantung iskemia, dan 1100 dari strok.

Penilaian Pemakanan yang didapati dari soal selidik kekerapan makanan dan data tahun 1997 telah tersedia untuk 38.984 wanita, dari mana penyelidik menganggarkan pengambilan supplemen tambahan kalsium di dalam diet.

Pengambilan tertinggi kalsium ( 1400 mg / hari) telah dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi semua sebab kematian (selepas pelarasan bagi umur, jumlah tenaga, vitamin D, dan pengambilan kalsium tambahan, serta lain-lain faktor pemakanan, fizikal, dan demografi ) berbanding dengan pengambilan 600-1000 mg / sehari (bahaya nisbah [HR], 1,40; selang keyakinan 95% [CI], 1,17-1,67).

Risiko kematian penyakit tertentu telah meningkat untuk penyakit kardivaskular (HR iaitu 1.49, 95% CI, 1,09-2,02) dan penyakit jantung iskemia (HR, 2,14; 95% CI, 1,48 - 3.09) pada pengambilan kalsium harian melebihi 1400 mg. Pada pengambilan kalsium kurang daripada 600 mg / hari, risiko-risiko kematian yang sama juga telah meningkat. Tiada pola-pola yang jelas untuk kematian akibat strok.

Dr Michaëlsson berkata persatuan pengambilan kalsium dan kematian semua-punca dan kardiovaskular "adalah amat kuat jika amalan pengambilan yang tinggi pemakanan kalsium yang digabungkan dengan supplemen kalsium."

Wanita dengan pengambilan tertinggi kalsium lebih 1400 mg / hari dan yang mengamalkan tablet tambahan mempunyai risiko punca semua untuk kematian 2.5 kali ganda lebih tinggi daripada wanita yang mempunyai pengambilan jumlah yang sama tetapi tidak mengambil makanan tambahan.

Penulis menjelaskan bahawa tahap serum kalsium "adalah di bawah kawalan homeostatic ketat" dan biasanya tidak dikaitkan dengan jumlah pengambilan kalsium. Walau bagaimanapun, pengambilan rendah atau sangat tinggi mengatasi kawalan ini, "menyebabkan perubahan dalam tahap darah kalsium atau hormon calciotropic."

Keputusan Kajian Complex, Penemuan lemah?
Dr Michaëlsson juga menyatakan bahawa beberapa kajian sebelumnya telah menunjukkan hubungan yang serupa antara kalsium tambahan dan risiko yang lebih tinggi untuk penyakit kardiovaskular tetapi tidak melihat secara terperinci kematian dan tidak menilai jumlah pengambilan diet kalsium.

Beliau menasihatkan bahawa seseorang itu tidak perlu membuat cadangan berdasarkan kajian tunggal, tetapi kemunculan bukti saintifik menunjukkan perlu ada sifat berhati-hati mengenai pengambilan kalsium yang tinggi. Beliau juga menyatakan bahawa satu meta-analisis ujian rawak telah menunjukkan bahawa suplemen kalsium sebenarnya meningkatkan kadar keretakan pinggul. "Syor saya sekarang adalah untuk mengelakkan penggunaan kalsium tambahan jika anda mempunyai diet yang normal dan pelbagai" katanya.

John Cleland, MD PhD, profesor kardiologi di Sekolah Perubatan Hull York di Kingston-upon-Hull, United Kingdom, menegaskan bahawa dalam kajian ini terdapat beberapa pesakit atau peristiwa dalam kumpulan dengan pengambilan kalsium yang tinggi (n = 1241; 2%), dan peristiwa-peristiwa yang telah terhad kepada wanita-wanita yang mengambil makanan tambahan (acara keseluruhan, n = 23, yang 16 berlaku di kalangan wanita yang mengambil apa-apa bentuk kalsium tambahan).

Wanita dengan pengambilan kalsium yang lebih besar daripada 1400 mg / hari yang telah mengambil tablet kalsium mempunyai larasan semua sebab kadar kematian 2,57 (95 CI, 1.19% - 5,55) berbanding dengan 1.17 (95% CI, 0,97-1,41) di kalangan wanita yang telah pengambilan harian yang serupa tetapi tidak mengambil makanan tambahan. "Jadi, ia bukan diet tetapi pil yang adalah masalah," kata Dr Cleland menyimpulkan, yang pada asasnya adalah dalam sependapat dengan apa yang Dr Michaëlsson katakan.

Dr Cleland membangkitkan isu apa lagi yang mungkin ada dalam pil kalsium dan mengapa wanita mahu dan perlu mengambil mereka, sebagai contoh, jika mereka mempunyai penyakit buah pinggang kronik atau osteoporosis. 

Beliau juga menegaskan bahawa tablet supplemen kalsium "tidak menunjukkan pengurangkan kadar kepatahan atau memperbaiki sebarang hasil pesakit lain yang saya tahu." Beliau mencadangkan bahawa masyarakat berhenti mengambil kalsium tambahan "sehingga keberkesanan / keselamatan terbukti," dan bahawa nasihat ini "pasti harus merangkumi mereka yang mengambil mereka untuk osteoporosis dan mungkin perlu termasuk mereka yang mengambil mereka untuk [penyakit buah pinggang kronik]." 

Syornya? "Diet seimbang yang sihat dan mengelakkan penapis air yang mengurangkan kalsium dalam air minuman adalah mungkin yang terbaik."

Kajian ini disokong oleh Majlis Penyelidikan Sweden. Dr Cleland tiada hubungan kewangan yang berkaitan.

courtesy : internet source

No comments: