Friday, March 22, 2013

Food Food Food

Kali ni kita bercakap tentang VITAGEN / CALCIYUM dan yang sewaktu dengannya. Ilmu ini dikongsikan oleh sahabat-sahabat di dalam facebook group dan saya panjangkan lagi perkongsian ini kepada circle yang lebih luas. So, all credits to the group member (HSFFYB dan Solid Food For My Baby)

Sehingga sekarang, Syakir never had his VITAGEN and anything that related to it. Sebab saya ada doubt on how fresh is this Vitagen yang Didinginkan Suhu Bawah 4'C. Then, how much sugar been added in Less Sugar product (oh, kalau saya pun rasa manis belecas, bak kata org Penang, apa pulak anak saya).


Salahkan my lil knowledge in Chemistry and Food Tech (lol), tapi apa itu ramuan dalam vitagen:
  • Pepejal Susu - ada casein susu boleh menyebabkan alahan bagi baby bwah 1 tahun
  • Fruktosa -- ini kan gula. meh baca sikit - Fructose is a carbohydrate, and is a simple sugar found in fruits. It is often called just "fruit sugar". Fructose is called a simple sugar or a monosaccharide because it is one of the smallest units which has the characteristics of this class of carbohydrates. It is classified as the sweetest of all the sugars.
  • Jus Oren
  • Glukosa -- ini juga keluarga gula saya petik sikit -Glucose is a carbohydrate, and is the most important simple sugar in human metabolism. Glucose is called a simple sugar or a monosaccharide because it is one of the smallest units which has the characteristics of this class of carbohydrates. Glucose is also sometimes called dextrose. Corn syrup is primarily glucose.
  • Kultur Laktobasilus
  • Mengandungi Kondisioner Makanan
  • Bahan Perisa Dan Bahan Pewarna Yang DiBenarkan 

Fruktosa (gula dari buah) & Glukosa (gula juga) adalah gula dalam bentuk sintetik bukan natural. Dan melalui ilmu saya yang cetek mengenai kimia, sesuatu sintetik pasti ada kesannya, baik jangka masa pendek mahupun jangka masa panjang. Besides ada gula buah..tambah plak gula glukosa lagi.

Ditambah lagi dengan Kondisioner Makanan Bahan Perisa Dan Bahan Pewarna Yang DiBenarkan. Banyak kajian menunjukkan tambahan bahan2 seperti ini menyebabkan peningkatan Autism dan hyperactivity di kalangan anak2. Hyperactive kids kalau tidak di kawal menyebabkan remaja yang bermasalah. Apa yang kita makan itulah yang akan membentuk kita.

Maklumat Makanan:
Setiap 125ml mengandungi
59kal
0.9protein
13.9 karbo
13.4 gula

Bagi mereka yang pernah menghidap ada GDM, mereka hanya dibenarkan mengambil 2 portion of carbo in a big meal. 1 portion is around 15g. 15g carbo adalah bersamaan 1/2 cawan nasi
rujuk : https://lh5.googleusercontent.com/-L8XrwU8XCg8/TXWky2-Qh8I/AAAAAAAAFKs/cqjC5eGKy24/s1600/carbo1.jpg

More reading on GDM:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1052018/, http://emedicine.medscape.com/article/127547-overview

Paras gula yang terlalu tinggi dalam darah baby akan menyebabkan buah pinggang bekerja keras, makanya in long term kemungkinan mendapat diabetis atau kerosakkan buah pinggang semakin tinggi. PERIOD.
A big risk to take for such a small 125ml bottle.


bila agaknya masa yang sesuai untuk intro makanan bergula pada anak? It's ur choice and as for me, not till now. Syakir were given something sweet as in fruits. He eats kurma, fruit as snack.
Ini rujukan tentang penggunaan gula pada bayi:
  • 1 sudu kecil gula bersamaan dengan 4.2 gram sugar
Kanak-kanak berumur 4-8 tahun dengan pengambilan kalori harian 1600 kalori sekalipun perlu mengambil tidak lebih daripada 130 kalori gula atau kira-kira 3 sudu teh sehari.

The sugar in 100g serving Calci Yum ada 10.7g sugar (2 sudu teh, nearly 3/4 dari daily serving yang diperlukan oleh budak berumur 4-8 tahun bukan budak 1 tahun tau)

The same serving of yoghurt plain Farm Fresh is only 5.3g Carbs berbanding 15.6g carbs dalam Calci Yum.
Ini yogurt anak saya yang saya blend dgn buah-buahan macam mangga, pear, banana or apple. 15.6g sama dengan 1 biji apple merah, 1 biji pisang, 8 biji anggur dan 1 potong betik yang sudah tentunya mempunyai khasiat yang lebih jika dibandingkan.

Paling senang, bayangkan ianya sama dengan 3/4 cawan nasi.

Pada masa kanak-kanak itu berusia 4-8 tahun, penggunaan gula naik mendadak kepada purata 21 sudu teh sehari. Kajian yang sama mendapati 14-18 tahun kanak-kanak pengambilan gula yang di setiap hari, purata kira-kira 34.3 sudu teh. So, let's make a revolution in our daily food intake. Make a kick start for a better tomorrow for our kids. Bawa dlm perut 9 bulan but we acted as if we are harming them while brought them up. Any how, this a choice to make, make it as an informed decision.

Statistik 2006 hingga 2008 pula menunjukkan 630 kanak-kanak dan remaja dikesan menghidap diabetes dengan sesetengah mereka sudah mula menerima suntikan insulin sejak berusia setahun.

Terbukti : JANGAN BAGI CALCIYUM SEBELUM 4 YEARS OLD.

I love watching the food revolution by Jamie Oliver, it's really an eye-opening program.

courtesy: internet source, facebook group

No comments: