Thursday, April 11, 2013

Bentou For Syakir

Hari ni for lunch, Syakir bawak Oven Baked Macaroni Beef Casserole termasuklah lunch ibu n abah sekali. Senang cerita jer makanan Syakir ni. 

Bahan:

Bawang Holland dicincang (kalau takde, bawang merah pun ok)
Bawang putih dicincang
Daging dicincang
Elbow pasta (macaroni, penne or zite)
Tomato puree (mine is homemade)
cheese
Herbs
Salt and pepper
* sukatan terpulang masing2 ya

Caranya:

1. Rebus pasta dahulu dgn sedikit olive oil dan oregano herbs (sebab itu jer yg ada). 



2. Tumis bawang sehingga layu dan masukkan daging. Biarkan sehingga masak daging itu. 

3. Bila daging dah masak, masa ni boleh la masukkan tomato puree. Cara nak buat tomato puree adalah di sini.

                                     

4. Agak keluar air daging, masukkan herbs (oregano, basil, or anything suits u), kacau dan tutup api.

5. Parut keju sebanyak yang diperlukan. Kenapa saya parut? Sliced cheese or grated cheese sometimes are processed cheese, which means there'll be added extra salt plus more processing step, less nutrient remain. But I found that block cheese contained least sugar (yeah, saya sgt kedekut garam dlm mknn saya) but few brand, have the same amount of sodium in both block and grated cheese.



6. Dalam mangkuk, gaulkan daging dan pasta. Saya memilih untuk memasukkan tomato puree saya ketika ini. Gaulkan beserta cheese kalau mahu.


7. Tuang ke dalam greased container and bakar di dalam oven preheated 150 degrees for 40 minutes. Boleh jugak ditabur cheese di atas permukaan hidangan sebelum dibakar. Bentou Syakir.


No comments: